hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > چندرسانه ای > کرمان| آغاز فصل کشاورزی

کرمان| آغاز فصل کشاورزی

درحالی‌که در بسیاری از استان‌های کشور بارش برف گزارش‌شده در جنوب استان کرمان هوا بهاری است و کشاورزان هفت شهرستان جنوبی استان کرمان به کار و فعالیت مشغول‌اند.

یک کارشناس کشاورزی در جنوب کرمان گفت: هم‌اکنون به‌صورت هم‌زمان کار کشت برخی از محصولات و برداشت محصولات دیگر در جنوب کرمان انجام می‌شود و عملا هیچ فصلی از سال را نمی‌توان در جنوب کرمان یافت که کار کشاورزی در منطقه انجام نشود. محمد میرکهنوج ادامه داد: اقلیم استان کرمان در جنوب استان به‌هیچ‌عنوان بیابانی نیست بلکه در این منطقه زمین‌های بکر و حاصلخیزی وجود دارد که علیرغم خشکسالی و کمبود آب هنوز هم یکی از بهترین مناطق کشور برای کشت‌های خارج از فصل محسوب می‌شوند.

او افزود: در حال حاضر در برخی از شهرستان‌های استان کار برداشت حداقل ۱۰ محصول مختلف زراعی و باغی در حال انجام است.

او همچنین گفت: جنوب کرمان دومین قطب تولید مرکبات در کشور محسوب می‌شود که انواع مرکبات کاملا ارگانیک و با طعم و مزه شیرین و مطلوب تولید می‌کند، کار برداشت این محصولات از آبان ماه شروع‌شده و بنا به ارقام مختلف مرکباتی که وجود دارد در هرماه یک‌گونه متفاوت برداشت می‌شود که بخش قابل‌توجهی از نیاز بازار در فصل زمستان و همچنین نیاز بازار نوروز را تأمین می‌کند.

میرکهنوج همچنین به وجود بیشترین سطح زیر کشت خرما در کشور در جنوب کرمان اشاره و بیان کرد: در این شرایط خاص آب و هوایی عده‌ای در حال کشت محصول هستند و عده‌ای نیز در حال برداشت محصول است.

او گفت: کشت انواع محصولات به‌طور متناوب ادامه خواهد یافت و درنهایت در اوج گرمای تابستان شکل تولید محصول تغییر می‌کند و در زمستان نیاز استان‌های سردسیر تأمین و روانه بازار می‌شود.

صادرات محصولات به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس

فرماندار جیرفت نیز اظهار داشت: ۹۰ درصد از مردم جنوب کرمان در زمینه کشاورزی مشغول به کار هستند و بخش دیگری نیز در راستای سرمایه‌گذاری و کار در زمینه مشاغل وابسته به کشاورزی ازجمله فرآوری، بسته‌بندی، حمل‌ونقل و صادرات محصولات کار می‌کنند.

احمد امینی روش ادامه داد: بخش قابل‌توجهی از این محصولات به استان‌های تهران، اصفهان، فارس، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و مراکز مهم جمعیتی کشور ارسال می‌شود و بخشی دیگر روانه بازارهای عراق، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و روسیه می‌شوند.

فرماندار جیرفت گفت: جنوب کرمان و شهرستان جیرفت به‌واقع بزرگ‌ترین گلخانه طبیعی کشور محسوب می‌شود و تولید بسیاری از محصولات استراتژیک در جنوب کرمان عملا موجب خودکفایی در تولید بسیاری از محصولات شده است.

امینی روش بیان کرد: با توجه به وجود فرودگاه جیرفت و همچنین راه‌های گسترده‌ای که در جنوب کرمان ایجادشده است و طرح راه‌آهن جنوب کرمان عملا وضعیت دسترسی کشاورزان به بازارهای مصرف بهتر از قبل در حال پیگیری است.

۷۰ هزار عنبرآبادی در حال کشاورزی

فرماندار عنبرآباد نیز گفت: این روزها کشاورزی موجب رونق اقتصاد بومی و توسعه اقتصاد مقاومتی در شهرستان‌های جنوبی استان کرمان شده است.

نادر ملایی ادامه داد: کار برداشت انواع محصولات با به‌کارگیری ۷۰ هزار نفر در شهرستان در حال انجام است و به‌صورت هم‌زمان کار کشت برخی دیگر از محصولات نیز با رعایت الگوی کشت در حال انجام است.

ملایی گفت: ۳۰۰ هزار تن انواع محصولات زراعی و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی در این شهرستان تولید می‌شود

او ادامه داد: در این فصل حداقل ۱۰ نوع محصول در حال برداشت و کشت است و صادرات محصولات هم در دستور کار قرارداد.

ملایی ادامه داد: سالانه بیش از ۴ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در جنوب کرمان تولید می‌شود.

فرماندار عنبرآباد بیان کرد: این شهرستان‌های در تولید ده‌ها محصول در کشور رکورددار هستند و موجب رونق اقتصادی در این مناطق می‌شوند.


امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد